fbpx

Trends… wat moet je ermee?

We zijn het najaar weer ingegaan en dat is voor de meeste bedrijven het moment om weer te gaan kijken naar de trends van het volgende jaar. Ben je op zoek naar de marketing trends voor 2021, ze zijn alweer vindbaar hoor! Het punt is alleen: moet je er echt in meegaan? Het korte antwoord: niet altijd. Het lange antwoord, lees je in dit artikel.

Ken jouw merk

Het allerbelangrijkste is dat je jouw merk en bijbehorende waarden kent. De functie van een merk is namelijk dat je herkenbaar wordt voor jouw doelgroep. Jouw doelgroep heeft helderheid en consistentie nodig. Dat bereik je niet door van hot naar her te vliegen. Als jij de ene dag staat voor duurzaamheid en de volgende dag een totaal andere keuze maakt, werk je niet bepaald aan jouw betrouwbaarheid. Terwijl als jij staat voor vernieuwing, dan verwacht jouw klant waarschijnlijk juist wel dat jij de nieuwste snufjes laat zien.

Zorg daarom dat je weet:

  1. Wat wil ik uitstralen met mijn merk?
  2. Welke doelgroep wil ik aantrekken?
  3. Wat voor kernwaarden horen daarbij?

Zo weet je precies of je mee moet gaan met de trends of niet.

Voorkom een ondergang

Daarnaast is het belangrijk om een ondergang te voorkomen. Als jij heel wanhopig alle trends wilt bijbenen, dan verlies je andere belangrijke zaken uit het oog. Dit gaat al gauw ten koste van kwaliteit en identiteit. Je wilt wellicht snel, snel en let minder op de details. Terwijl het juist zo belangrijk is dat je werkt aan je imago en dat jouw doelgroep 100% overtuigd raakt van waar jij voor staat en dat dat is wat zij nodig hebben.

Tegelijkertijd zien we ook veel dat bedrijven zich helemaal vastklampen aan trends als AI en VR, etc. Voor sommige bedrijven is het heel belangrijk om mee te gaan in nieuwe technologieën. Maar laten we wel wezen: het duurt nog jaren voordat deze technologieën helemaal zijn verweven in de samenleving. Hierdoor kun je het je niet veroorloven om je helemaal te focussen op deze trends. Je moet immers ook vandaag de dag gewoon winst maken.

Dus ja, trends kunnen je helpen om verder te groeien en om meer marktaandeel te winnen. Maar zorg er wel voor dat je voldoende aandacht behoudt voor datgene wat er vandaag de dag toe doet.

Zo kan het ook heel verleidelijk zijn om te focussen op algoritmes. Als er iets veranderlijk is, dan zijn het algoritmes. (Social) media kanalen zijn dagelijks bezig met het verbeteren en veranderen van algoritmes. Hoe wil je dat ooit gaan bijbenen? Het zorgt er enkel voor dat je weer van hot naar her gaat rennen. Content aanpassen, 24/7 online zijn, meedoen aan de like groepjes, etc. Het gaat je niet helpen. Ja, wellicht naar wat meer volgers. Maar zijn het ook winstgevende kopers?

Weet waar je op focust.

Als je het doet, doe het dan goed

Mijn punt is dit artikel is vooral dat je met beide benen op de grond moet blijven staan. Voor je in je enthousiasme meegaat in alle nieuwe trends, laat het even bezinken. Denk er even rustig over na. Dat Instagram de Instagram Reels uitbrengt, wil niet zeggen dat jij morgen een Reels online moet zetten. Zorg ervoor dat je weet wat je doet en als je het doet, doe het dan goed.

Zorg dat het ten allen tijde bijdraagt aan je merk. Zorg dat het je helpt om je boodschap nog duidelijker en sterker te verkondigen, dat het je herkenbaarder maakt, dat het je op de juiste manier publiciteit brengt. Dat het winstgevend wordt.

Naar mijn mening is het de kunst om te selecteren. Als merk sta je ergens voor en je wordt o.a. in verleiding gebracht door trends. Durf te varen op de ruige zee, naar jouw eindpunt: herkenbaarheid, betrouwbaarheid en consistentie. Vis eruit wat bij jou past. Laat liggen, wat je niet nodig hebt en wat enkel afleiding brengt. Focus is nog altijd key.

Vraag jezelf iedere keer weer af: wat levert mij dit op?

Adrenaline en status? Niet nodig.
Betrouwbaarheid en helderheid? Go for it.

Dit artikel is geschreven op basis van inspiratie door het boek Beyond Brands.