fbpx

Dít is de reden waarom jij niet verkoopt via social media

Ik denk dat we inmiddels wel mogen zeggen dat verkopen door social media een vak apart is. Vrijwel iedereen is in staat om een leuk berichtje bij een foto te typen. Maar vrijwel niemand verkoopt direct door social media. Terwijl het echt wel mogelijk is. Waar ligt het aan dat jij niet verkoopt via social media en hoe zorg je ervoor dat je dit wel mogelijk gaat maken? Dat ga je ontdekken in dit artikel.

De simpele reden waarom verkopen via social media nog niet lukt

Zoals eerder genoemd is bijna iedereen in staat om een leuk berichtje te typen bij een foto, maar is bijna niemand in staat om hier ook geld mee te verdienen. En dan doel ik niet op influencers die met samenwerkingen geld verdienen. Ik bedoel echt klanten krijgen door de zakelijke inzet van social media marketing.

De reden waarom het niet lukt is omdat er simpelweg in bijna ieder bericht wel iets ontbreekt of niet klopt.

We inspireren wel, maar we verkopen niet.
We verkopen wel, maar we inspireren niet.
We vertellen iets persoonlijks, maar geven geen inzichten waar de ander iets aan heeft.

We geven inzichten aan de ander, maar hangen er geen actie aan.

We inspireren de ander, maar diegene voelt geen noodzaak om direct actie te ondernemen.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. In ieder bericht ontbreekt wel iets en dan is het een kwestie van maak het of kraak het.

De gevolgen van ontbrekende factoren in berichten
Het gevolg van zien dat je niet verkoopt via social media? Je gelooft niet meer dat het mogelijk is. Vooral door versterkende geluiden van social media marketeers en andere ondernemers die ook niet verkopen door social media en daarom maar roepen dat social media enkel sociaal is en voor inspiratie. No way.

De gemiddelde ondernemer heeft 1 uur nodig om een social media bericht te bedenken en te plaatsen. En laat zich daarna ook nog een uur afleiden door diezelfde social media kanalen. Als je dan iedere dag zichtbaar wilt zijn, ben je gewoon 14 uur per week kwijt aan social media. Waarvan 7 uur niet nuttig was! Vind je dan nog steeds dat social media geen geld hoeft op te leveren?

Bovendien is dat niet het enige waar we tijd aan besteden doordat we denken dat social media niet voor verkopen is. We gaan ons daardoor namelijk focussen op andere statistieken: volgers en bereik. Het stukje status online. Bij de meeste mensen stagneert de groei op een gegeven moment en dan gaan ze zoeken naar slimme trucjes om het algoritme te verslaan voor meer likes, ze gaan volgers kopen, ze gaan adverteren voor meer bereik, etc. Dus het blijft niet bij die 14 uur het gaat nog veel verder dan dat.

Oh en dan nog even over dat adverteren. We gaan dus adverteren voor meer bereik en meer websitebezoekers en hopelijk ook meer volgers. Met als resultaat dat we mensen klakkeloos ergens heen gaan sturen, met random berichten gaan adverteren en totaal geen doel meer hebben. Want verkopen? Dat kon immers niet. En dat is pas echt zonde van je geld.

Dus knoop in je oren: social media moet geld opleveren. Misschien niet direct morgen, want het kost inderdaad tijd. Alleen in the end moet je er rijker van worden.

Maar stap niet in deze valkuil

Ik schetste hierboven een aantal redenen waarom verkopen via social media nog niet lukt. Waardoor het kan lijken alsof je enkel wat moet sleutelen aan de berichten en dat dan alles opgelost is. Was het maar waar! Het gaat nog een paar lagen dieper. Je was jouw doel om te verkopen namelijk al verloren. Maar enkel streven naar 10.000 volgers op Instagram voor de fame is geen goed doel.

Ga terug naar de basis. Wie ben je, wat is jouw visie, wat voor bedrijf heb je en wat heb je te bieden? Hoe kan social media bijdragen aan jouw hogere doel? Je moet precies weten wat jouw boodschap is en wat je daarmee wilt bereiken, anders ga je zomaar wat berichten verzinnen en nutteloze content delen.

Kijk, het is niet logisch om via social media direct een product te willen verkopen van duizenden euro’s. Daarvoor heb je nu eenmaal meer contactmomenten en vertrouwen voor nodig. Maar social media kan juist heel goed bijdragen aan dat vertrouwen. Als mensen jou gaan volgen, gaan ze meer van je zien en vertrouwen opbouwen. Of besluiten dat jouw bedrijf toch niet de ideale oplossing biedt. Daarnaast kun je mensen vanuit social media heel goed de eerste drempel over helpen om meer content van jou te consumeren op jouw website of in ruil voor hun e-mailadres. En je kunt ook heel goed een instapproduct verkopen via social media waarvan de prijs ongeveer tussen de 15-75 euro ligt. Met deze kleine tussenstapjes kun je een band opbouwen om uiteindelijk jouw hoofdproduct te verkopen.

Social media kan jouw leadmagneet zijn naar fantastische klanten.

Mits jij een doel hebt en een duidelijke boodschap voor een specifieke klant met een bepaald probleem.

Hoe kun je daarna wél gaan verkopen door social media?

Zodra je helder hebt wat je komt brengen en voor wie, kun je -eindelijk- gaan kijken naar wat je precies moet gaan plaatsen op social media. En ook dat kwam in de eerder geschetste situaties al grotendeels naar voren. Het heeft alles te maken met herkenbaarheid, vragen om actie en motivatie.

Als basis hiervoor kun je het Fogg Behavior Model nemen. Welke motivatie, prompts en ability combineert.

De begrippen op een rijtje

Prompts: iets wat van ons vraagt om bepaald gedrag te vertonen of ons eraan herinnert om dat te doen, bijvoorbeeld een pushmelding op je telefoon, vraagt om het openen van de app.
Motivatie: hoe graag iemand iets wil.
Ability: hoe eenvoudig het is om gedrag te vertonen.

Oftewel: voor het in gang zetten van gedrag moet iemand voldoende gemotiveerd zijn en moet het gedrag makkelijk genoeg zijn. Als je op dát moment met een prompt komt, ben je binnen.

Hoe zet je prompts in op social media?

We hadden het er eerder al over dat het niet logisch is om in 1x duizenden euro’s van je volger op social media te vragen. Het gewenste gedrag dat je uiteindelijk wil (het verkopen van een duur dienst/product) vraagt om een keten van microgedragingen. En elk van deze kleine onderdeeltjes wordt in gang gezet door een prompt.

Zo roept de kop van een tekst op tot het lezen van de hele tekst. Als je dan aan het eind van de tekst oproept tot het bezoeken van de landingspagina’s voor meer informatie kun je de bezoeker op je website weer een heel proces doorhelpen. Bijvoorbeeld met knoppen als: ‘Schrijf je in’ of ‘Klik hier’.

Dit verklaart ook waarom het verstandig is om jouw social media berichten af te sluiten met een prompt. In eerste instantie wil je de ander overtuigen van jouw boodschap en daarna wil je dat hij met jou verder gaat. Maar als je hem niet vertelt wat hem nog meer te wachten staat (of wat hij mist!), dan voelt hij niet de noodzaak om verdere actie te ondernemen.

Dus om een prompt te laten werken is het nodig dat je de aandacht trekt, vasthoudt en nog nieuwsgieriger maakt. Vandaar ook dat eerst je boodschap moet kloppen, want met enkel aansturen op een actie kom je er niet.

Zo vergroot je motivatie via social media

Er zijn een aantal dingen die je moet weten over de motivatie van de mens:

  • We streven naar zoveel mogelijk plezier en willen pijn vermijden.
  • We hebben hoop voor resultaten in de toekomst, maar we kunnen ook angst ervaren voor resultaten in de toekomst.
  • We willen sociaal geaccepteerd worden en vermijden afwijzing.

Motivatie is één van de lastigste dingen om te beïnvloeden, maar als je weet waar we naar streven kun je daar wel op inspelen met jouw taalgebruik. Bijvoorbeeld: als je x niet doet verlies je de komende jaren honderden euro’s. Of als je x doet, verdien je honderden euro’s. Ja, we worden door beiden gemotiveerd. Alleen we voelen bij de kans op verlies meer motivatie, want we willen niet verliezen wat we nu al hebben. En bij gebrek aan motivatie kunnen we wel accepteren wat we nu hebben.

Je kunt motivatie beïnvloeden op verschillende manieren, een paar opties:

  • Speel in op enthousiasme; visualiseer toekomstige beloningen.
  • Koppel de basisbehoeften van de mens aan jouw aanbod.
  • Laat zien dat andere mensen het gewenste gedrag ook vertonen.
  • Wees een autoriteit en laat zien dat anderen dat ook zo zien.
  • Maak de stapjes die jouw volger moet zetten zo klein mogelijk, zodat het vrijwel geen moeite kost.
  • Speel in op schaarste of verlies.

Hoe vergroot je ability via social media?

Bij ability wil je de ander laten inzien dat hij de taak makkelijk kan uitvoeren. Er zijn zes factoren die ability bepalen, namelijk: fysieke inspanning, mentale inspanning, tijd, gewoonte, sociale norm en geld. En je moet ze alle zes op orde hebben.

Je zou kunnen stellen: maak het zo simpel mogelijk.

Zorg ervoor dat de ander zo min mogelijk hoeft te doen, niet hoeft na te denken over wat hem te doen staat en het weinig tijd en/of geld kost. Maar houd ook rekening met wat de ander gewend is om te doen en dat nieuwe dingen buiten zijn comfortzone meer moeite kosten.

Maar simpel is niet voor iedereen hetzelfde. Zorg er dus voor dat je je klant heel erg goed kent, want anders zal hij het gedrag niet als simpel ervaren en zal het de ability niet verhogen of juist verlagen.

Om ability in te zetten op social media zal je het voornamelijk moeten gooien op hoe simpel bepaalde acties zijn, onnodige informatie weglaten en zo min mogelijk verschillende opties voorschotelen. En daarna is het natuurlijk jouw taak om het op de website door te zetten en daar de juiste acties te stimuleren, afleiding zo veel mogelijk te vermijden en ongewenst gedrag moeilijker te maken.

En dan? Een kwestie van combineren

Als jij helder hebt wat je wilt uitstralen, wat voor doel je wilt bereiken met social media en je gaat het Fogg Behavior Model inzetten, dan kun je er vanuit gaan dat je gaat verkopen via social media. Het lijkt heel erg simpel en dat is het ook, maar uiteindelijk gaat natuurlijk het meeste werk zitten in de toepassing. En dat is uiteindelijk ook de bepalende factor in of jij gaat slagen of niet.

Naar mijn mening moet je op social media bouwen aan een magisch merk. Een eeuwigdurend merk dat voor je werkt. Wat volgers betovert en fan maakt. Waardoor geen concurrent ze nog tegen kan houden. Als je dat punt hebt bereikt, dan hoef je je helemaal niet meer druk te maken over trucjes om meer te verkopen via social media of te zoeken naar nieuwe manieren. Je weet simpelweg dat jouw eigen input voldoende is.

Kijk naar een Apple, een Tony’s Chocolonely, een Audi. En vele andere bekende merken. Ze hebben twee dingen gemeen: hun boodschap en hun doelgroep is kraakhelder. Waardoor al hun content bijdraagt aan hun merk, wat zichzelf verkoopt.

Dus ja, je zet absoluut een stap voorwaarts door je te verdiepen in het Fogg Behavior Model, nog eens naar je eigen bedrijf te kijken en nieuwe content te gaan maken. Maar houd het allerhoogste doel voor ogen: een magisch merk bouwen.

Wil je alvast investeren in de volgende stap en ontdekken of jij bezig bent met het opbouwen van een (magisch) merk? Vraag dan hier de gratis video en bijbehorende checklist aan.