fbpx

Stop met in the moment marketing

Het klinkt zo heerlijk. Enkele posten wanneer je er zin in hebt en er de inspiratie voor voelt. In de praktijk saboteer jij jouw eigen potentie met de in the moment marketing. Ik zal je laten zien wat er gebeurt en wat voor invloed dit heeft op jouw omzet.

Wat gebeurt er bij in the moment marketing?

In the moment marketing gebeurt eigenlijk bij iedere ondernemer in meer of mindere mate. Ik ken vrijwel niemand die zo volhardend is dat hij of zij 365 dagen per jaar nieuwe content online zet. Maar we zien in the moment marketing vooral bij ondernemers die werken met lanceringen en ondernemers die er nog niet helemaal over uit zijn welke marketing nu het beste voor ze werkt. Ze volgen de massa en pikken overal een nieuw ideetje op om uit te voeren. Podcast hot? Dan moeten we podcasten! TikTok nieuw? Let’s go TikTokken! Is dat erg? Nee, maar weet wat je doet.

Reactief in plaats van proactief

Het gevaar van in the moment marketing zit hem in het feit dat je reactief bezig bent in plaats van proactief. Terwijl iedere ondernemer diep van binnen droomt van proactiviteit. Een koploper zijn. De bekendste zijn in de branche. De go to person voor …

Alleen… er zijn maar een aantal ondernemers die dedicated een plan maken. Die exact weten wat ze in welke maand willen verkopen en wat voor marketing ze daarvoor nodig hebben. De rest reageert op deze proactieve ondernemers. Ze zien persoon X enorm actief zijn en bedenken: goh, ik zou ook echt meer moeten posten. Of ze zien concurrent Y druk adverteren en willen daar ook wat mee.

Daarnaast is er nog een andere vorm van reactief werken en dat is: je laten beïnvloeden door jouw inspiratie. Ik ken enorm veel ondernemers die graag volgens het principe ‘go with the flow’ willen werken. Zij posten enkel wanneer ze inspiratie voelen. Ken je ook de andere kant van deze quote? “Only dead fish go with the flow.” 😉 Het is een fijn excuus om jezelf niet te hoeven forceren om na te denken over marketing. Of om je echte verlangens weg te stoppen en niet de uitdaging aan te gaan. Om jezelf niet te hoeven stretchen buiten je comfortzone.

Enorm hard werken tijdens lanceringen

Wat we veel zien is dat ondernemers die werken met lanceringen, vaak alles moeten geven tijdens hun lancering. Ze gaan opeens webinars geven, adverteren, mails schrijven en alles aanpakken wat klanten op zou kunnen leveren. Doordat ze voor die tijd zichtbaar waren wanneer ze er zin in hadden, zijn klanten niet voorbereid op dit aanbod. En moeten ze weer opnieuw terrein voor zich winnen. Resultaat? Na de lancering zijn ze bek af en moeten ze uitrusten voor de volgende lancering. Om dan weer opnieuw te beginnen.

Van de hak op de tak zichtbaar zijn

Ik vind dat je geen commitment aangaat met marketing, als je jezelf een vrijbrief geeft om te doen en laten wat je wilt. Het zorgt er voor dat je van de hak op de tak zichtbaar bent. Je schrijft 3x per week een mail, mits je in een goede week zit. De week daarna ben je te druk, nou dan komt het die week daarna toch wel weer? Hetzelfde geldt met die social media post. Ach, je hebt gister nog iets online gezet. Het kan wel wachten tot morgen. Resultaat? Geen consistentie. Geen groeiend bereik. Geen raving fans. Wat zou er gebeuren als je het tegenovergestelde zou gaan doen?

Wat als… je het tegenovergestelde gaat doen?

Vraag jezelf eens af hoeveel ondernemers in jouw branche echt iedere dag, 7 dagen per week, iets nuttigs online zetten. Ik gok dat je ze op één hand kan tellen. Wat zou er gebeuren wanneer jij proactief met jouw marketing aan de slag gaat? Wat zou het doen voor jouw omzet?

Kiezen

Allereerst is dit een kwestie van zelf kiezen. Het is niet heel realistisch om van jezelf te verwachten dat je 7 dagen per week zichtbaar bent op Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok en Twitter. En daarnaast ook nog regelmatig blogt, vlogt en podcasts maakt. Dus kies voor jezelf 1 of 2 kanalen met de meeste potentie.

Daarnaast is het een kwestie van heel bewust je eigen content kiezen. Een plan maken. En jouw inspiratie niet meer laten leiden door jouw concurrent of iets anders dat je per ongeluk tegenkwam. Natuurlijk mag je deze input gebruiken, maar laat het niet meer hetgeen zijn wat jou aanzet tot marketing. Ga staan voor dat wat jij zelf te delen en te promoten hebt.

Consistentie

Proactieve marketing vraagt om consistentie. Consistent waarde toevoegen. Ik ben van mening dat je er iedere dag moet zijn, wil je profiteren van een groeiend bereik en het winnen van terrein. Het liefst 7 dagen per week, maar minimaal 5 dagen per week. Dan zal je ook door het algoritme worden beloond voor jouw activiteit.

Bovendien zien jouw potentiële klanten jou iedere dag. Ze kunnen je niet uit het oog verliezen. Ze leven met jou mee en missen je op een gegeven moment zelfs, wanneer je eens terugvalt en een dag niet post. Je bent top of mind. Hebben ze iemand nodig binnen jouw vakgebied, dan ben jij de eerste waar ze aan denken. En daarnaast verwachten ze ook jouw lanceringen en promoties. Het zal je geen enkele moeite meer kosten om een nieuw aanbod te verkopen. Je laat immers iedere dag zien wat je in huis hebt en wat je waard bent. Mensen hebben geen reden meer om aan jouw aanbod of kunnen te twijfelen.

Actief geld investeren

Toch is marketing niet alleen organisch groeien door via social media wat leuke berichtjes te posten op je eigen kanalen. Marketing is ook actief geld investeren. En dat is misschien nog wel waar het bij 99% van de ondernemers aan ontbreekt. De meesten gaan adverteren als ze een nieuw gratis e-book hebben, een goedkoop aanbod willen verkopen of de concurrent zien adverteren. En na twee weken is die promotie wel weer klaar. Maar wat zou er gebeuren als je 365 dagen per jaar zou adverteren met een gratis weggever en daarachter een goedkoop aanbod?

Wil jij ook dit resultaat?

Wanneer je stopt met in the moment marketing dan:

  • Maak je jouw eigen plan en voer je hem uit
  • Ben je er iedere dag met waardevolle content
  • Adverteer je 365 dagen per jaar
  • Hoef je nooit meer hard te werken voor jouw lanceringen

Met als resultaat? Iedere dag nieuwe leads, kopende klanten en terugkerende fans. Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn om een winstgevende business te runnen. Maar je moet het wel doen. 😉

PS. Wil je weten hoe je op een winstgevende manier kan adverteren, zodat je daar daadwerkelijk waardevolle leads en uiteindelijk kopende klanten uithaalt? Bekijk dan de masterclass Winstgevend Adverteren.