fbpx

Wat is het verschil tussen social media & social selling? (Incl. de ontbrekende X-factor bij beide.)

Langzamerhand zie je steeds meer social media experts overstappen op de term social selling. In eerste instantie wellicht met het idee zich te onderscheiden van de rest, want je hebt toch aardig wat concurrentie als social media expert. Maar wat is nu het verschil voor jou als ondernemer?

Waar komt de term social selling vandaan?

De naam zegt het natuurlijk al ‘social’ = sociaal en ‘selling’ = verkopen. Dus je gaat sociaal verkopen. De term social selling zie je dan ook erg veel terug in verkoopland. Daarbij ga je van het harde commerciële verkooppraatje naar sociaal verkopen. Gericht op het ontwikkelen van relaties, ingaan op het gevoel en het probleem van de ander en meer vraag gestuurd en oplossingsgericht verkopen in plaats van simpelweg jouw product aan de man brengen. Deze term is doorgetrokken naar online verkopen o.a. op social media.

Het probleem van social media

Social media is er natuurlijk in de eerste plaats om contacten te onderhouden met vrienden en familie. Voor bedrijven is het lange tijd (en voor velen nog steeds) heel ingewikkeld geweest om mee te komen op social media. En dat zie je ook iedere keer weer terug als er een nieuw platform opkomt: hoe moet je als bedrijf daarmee omgaan en is het platform überhaupt geschikt voor zakelijke doeleinden?

Het werd dan ook op veel kanalen niet echt gewaardeerd dat bedrijven daar hun commerciële verkooppraatjes kwamen houden. Niet zo vreemd natuurlijk. Er werd gezocht naar oplossingen om social media wel geld op te laten leveren. Bijvoorbeeld door middel van adverteren. Het grote probleem bleef: bedrijven zijn alleen maar aan het zenden. En dat is natuurlijk ook wel waar het stukje ‘media’ uit de naam social media bekend om staat.

Maar nu zie je meer een golf social media specialisten die zeggen dat social media niet geschikt is voor verkopen. Het is enkel ter inspiratie en het opbouwen van je naam. Maar verkopen? Vergeet het maar. Dat is not done. Bovendien zien ze zelf ook weinig mogelijkheden meer om wel nieuwe manieren te implementeren om uiteindelijk wel sales te halen uit social media.

Social selling als oplossing op social media?

Met de komst van social selling is er weer een deurtje geopend naar wel klanten halen uit social media en wel verkopen door social media. Maar is social selling de oplossing? Naar mijn mening niet voldoende. Al komt de term social selling wel meer in de richting dan het woord social media marketing. Laat het me uitleggen.

Vanuit de verkoopwereld worden social media kanalen ingezet voor social selling om contact te leggen met prospects. Ze zetten het intensief in om in gesprek te gaan, vragen te stellen en zo snel mogelijk een afspraak te maken om te bellen of elkaar in levende lijve te ontmoeten. Want dat is het moment dat de verkoper echt verkoopt: tijdens het gesprek! Natuurlijk is dat hun goed recht en ik vind daar verder niks van. Maar je verkoopt nog steeds niet DOOR social media. Je verkoopt met behulp van social media. Het is een nieuwe manier geworden om zelf mensen te benaderen. In plaats van cold calling doen we nu aan lauw DM’en.

Hoe ga je dan wél verkopen DOOR social media?

Door te werken aan jouw online presence. Het is niet genoeg om enkel te zenden en berichten te plaatsen over wie jij bent en wat jij doet. En het is al helemaal niet genoeg om alleen maar producten of diensten aan te bieden via social media. Natuurlijk kun je af en toe slagen en wat verkopen, maar het zal ook om heel veel andere acties vanuit jou vragen.

Kijk het zit zo:

  1. Iedere dag zakelijke of juist hele persoonlijke berichten plaatsen kost veel energie, terwijl het de meeste ondernemers niet direct verkopen oplevert. In het ergste geval levert het zelfs geen contactgegevens van leads op! Ze zenden alleen maar, verspillen tijd en ontvangen niks.
  2. Iedere dag nieuwe connecties leggen kost ook veel energie en je moet er zelf constant achteraan: nieuwe mensen zoeken, gesprek opstarten en uiteindelijk daar een belletje uit kunnen halen.

Terwijl je ook volgers kunt krijgen die uit zichzelf naar jou toekomen. Waar je geen moeite voor hoeft te doen. Jouw online presence is genoeg. Ze willen wat jij hebt (bereikt) en wat jij doet.

Nee, dit is geen sprookje.

Dit is een magisch merk bouwen.

Daar moet je natuurlijk nog steeds voor werken, want je moet heel goed weten waar jij voor staat en daarbij echt een eigen pad kiezen. Die out of your comfortzone is, want je gaat écht iets anders doen dan jouw concurrenten. En vervolgens moet je die visie constant gaan verspreiden, dus dat zal ook zeker energie kosten.

Maar uiteindelijk? Gaat het vanzelf.

Je krijgt een following of fans, hoe je het noemen wilt.

Als jij een andere kijk kunt geven op de dagelijkse gang van zaken, zal je een specifieke groep mensen krijgen die daarin geïnteresseerd is. Deze groep ziet wat deze visie jou oplevert en wil dat ook. Koste wat het kost.

Een voorbeeld: de high-end coaches. Andere mensen zien hoe makkelijk zij programma’s verkopen van 10.000 tot 50.000 euro, wat totaal afsteekt tegen het uurtarief van de gemiddelde zzp’er. En je voelt hem wellicht aankomen: maar deze tarieven lijken te mooi om waar te zijn en toch triggert het een bepaalde groep mensen om te blijven lezen, te blijven volgen en om zich er verder in te verdiepen.

Tot het moment komt waarop ze zeggen: ik wil dat ook, no matter what. Zodra ze dan ervaren dat ook zij in staat zijn om duizenden euro’s te verdienen, zijn ze helemaal into deze coach. Ze doen alles wat diegene zegt, want ze willen het doel halen: voor net zoveel geld kunnen verkopen als de coach.

Dan kom je in een vicieuze cirkel: hoe meer succesverhalen, hoe meer klanten, hoe meer succesverhalen, hoe meer klanten, enz.

En dat zijn niet zomaar klanten. Dit zijn klanten die tot alles in staat zijn. Die alles van jou willen leren. En ieder product kopen, als zij denken dat het ze helpt naar hun doel & de status waar ze naar streven.

Dat is precies wat er gebeurt als je een magisch merk bouwt (en dat is ook wat de high end coach in kwestie gedaan heeft). Als jij ook voor jouw eigen visie kiest en een ander pad gaat bewandelen. Als je dát constant gaat uitdragen, dan komen klanten naar jou toe voor jouw visie.

Dan is posten op social media niet meer voor naamsbekendheid en omdat het moet. Of om leads te zoeken.

Maar dan wordt posten en verkopen op social media super waardevol en heb je iets gebouwd wat de rest van jouw business voor je zal werken; een magisch merk.

Een naam.

Dit vraagt alleen wel van je dat je eerst gaat graven naar jouw visie en bepaalt bij welk soort klant jouw visie past. En dat je daarna een nieuw soort content gaat maken. Niet zo maar een berichtje typen uit de losse pols. Bewust aan de slag gaan met schrijven en checken of alle essentiële onderdelen van visie overdragen in jouw posts terugkomen.

Wil jij ook de eerste (gratis) stap zetten naar het bouwen van een magisch merk?

Wil jij ontdekken wat de grootste fouten zijn in huidige social media marketing? Weten of jij al op de goede weg bent & bouwt aan een merk? En wil je leren wat de essentiële (simpele!) onderdelen zijn van content mét visie? (Die helaas nog vrijwel niemand inzet.) Vraag dan hier de gratis video en bijbehorende checklist aan.