fbpx

Waarom je magie nodig hebt in jouw bedrijf (nee, geen tovenarij)

Je komt een keer jouw grenzen tegen op het moment dat je concurreert op prijs, kwaliteit of unieke eigenschappen. Wat ga je dan doen? Is de rek eruit en zet je er een ander product naast of zelfs een heel ander bedrijf? Ik wil je aanraden om te concurreren op magie.

Geen enkele ondernemer zou moeten concurreren op prijs

Je helpt je bedrijf vroeg of laat om zeep. Er komt altijd wel iemand die het toch net iets goedkoper kan regelen dan jij. Waardoor jij nog harder moet werken om jouw huidige omzet te behouden. Hoe goedkoper je wordt, hoe meer klanten je nodig hebt. Je bent constant gefocust op nieuwe concurrenten, want stel je voor dat iemand je toch te slim af is en een product goedkoper kan aanbieden. Je bent reactief bezig.

En dat is natuurlijk prima voor de ondernemer die daar een kick van krijgt. Je zal ongetwijfeld een tijd lang kunnen floreren als de goedkoopste. Maar je zal ook op tijd moeten uitstappen om de winst te behouden, voordat het bedrijf een x afglijdt.

Ik geloof alleen niet dat het op de lange termijn geluk brengt. Er zit weinig gevoel en verbinding in zo’n bedrijf. Mensen kopen bij je, want je bent nu eenmaal de goedkoopste. Maar ze komen niet bij je, omdat ze jouw bedrijf zo gaaf vinden en de missie bij ze past. En als een ander goedkoper is, dan zijn ze weg. Kijk maar naar een HEMA, Action en een Blokker.

Waarom zoveel mensen kiezen voor concurreren op harde feiten

Weet je? In eerste instantie is het de meest simpele weg om te gaan concurreren op harde feiten. Te kiezen voor de laagste prijs of productiekosten. Of heel specifiek te focussen op het meest innovatieve product met de meest gevarieerde features. Als je dat doet, kan je zwart op wit tegen jouw klanten zeggen: wij hebben dit & onze concurrent heeft het niet. Het helpt je naar een vlotte startersgroei. Maar jouw concurrent ziet dat ook en die denkt “Shit, hier moet ik iets mee!”. Dus je kunt er op wachten tot zij met iets soortgelijks komen.

De missing link in veel bedrijven

Grote high-end merken concurreren niet op prijs of functionaliteit. Dat zou een bijzonder spelletje worden. Stel je voor dat Chanel en Louis Vuitton gaan strijden om de prijs. Degene met de hoogste prijs wint? 😉 Don’t think so. En deze producten koop je ook zeker niet om hun veelzijdigheid.

Prijs speelt totaal geen rol. Of ja, eigenlijk juist wel. Want hoe hoger de prijs, hoe exclusiever en hoe meer status het afgeeft.

Alleen bij dit soort merken draait het in de basis vooral om het verhaal. Verhalen betoveren en roepen de bijbehorende emoties op, wat uiteindelijk zorgt voor verlangen.

Je vindt deze high-end producten helemaal geweldig OF je vindt het helemaal niks. Er is geen gulden middenweg.

Als je het helemaal geweldig vindt, dan maakt de prijs niet meer uit. Je moet en zal het kopen. Er is geen weg terug.

En als je dan vervolgens dat exclusieve product koopt, hoor je automatisch bij de exclusieve community.

Als jij een dure Rolex draagt, wordt direct duidelijk waar jij waarde aan hecht en waarden zijn verbindend.

Mensen zijn altijd op zoek naar gelijkgestemden.

Deze verrijken immers het leven.

Bij rijke mensen, mensen van adel en koninklijke mensen draait het ook altijd om familie. Willem Alexander staat in de spotlights maar zijn vrouw en kinderen ook. Iedereen weet het als je uit een rijk gezin komt. Maar het draait niet alleen om die status.

Er is uit onderzoek gebleken dat rijke mensen meer waarde hechten aan familie, waardoor nalatenschap een grote rol speelt in hun levens.

In zo’n soort community geeft men om elkaar.

En dat is wat je bij exclusieve merken ook terugziet. De fans zijn trouw, maar het merk is ook trouw. Ze staan klaar voor hun community.

Het grote voordeel van deze exclusieve communities is dat je niet meer hoeft te concurreren op prijs of features. Maar jezelf gaat onderscheiden op visie, identiteit en status. Dit geeft veel vrijheid.

Als je dit wil, kun je gemakkelijker hogere prijzen vragen, waardoor je minder fans nodig hebt om goed te verdienen. Bovendien is prijs een meespelende factor bij exclusiviteit. Het wakkert makkelijker verlangen aan. De prijs laat dan zien dat het niet voor iedereen is en dat heeft direct invloed op de spanningsboog van vraag & aanbod.

Hoe exclusiever het aanbod en hoe meer vraag, hoe hoger de prijs kan zijn door schaarste. Je veroorzaakt dat mensen voor je gaan sparen, op de hoogte willen blijven van de meest exclusieve producten en het liefst zoveel mogelijk exclusieve producten in hun verzameling willen hebben.

Hoe bereik je exclusiviteit?

Exclusiviteit komt voort uit positionering. Jouw verhaal, visie, waarden en uitstraling. De meeste ondernemers hebben een prima aanbod en steeds vaker is de ideale klant ook duidelijk. Alleen de ideale klant voelt zich nog niet aangesproken en voelt geen noodzaak of verlangen om meteen een aanschaf bij jou te doen. Dat zit hem allemaal in de positionering.

Wat je nodig hebt is een verhaal, waarin je jouw visie en waarden naar buiten brengt. Zoals eerder genoemd betoveren verhalen en roepen ze emoties op. Vanuit een verhaal kan de ander zichzelf in jou herkennen. Hij ziet dat jij hebt bereikt wat hij ook wil bereiken en wordt geïnspireerd door jouw werkwijze. Hij herkent zichzelf in jouw waarden en visie en voelt zich volledig begrepen. Jij snapt zijn probleem, zijn struikelpunten én je hebt de oplossing gevonden. Dat wil hij ook!

Je verkoopt door exclusiviteit.

Door een magisch merk te zijn.

Het principe is simpel.

Het draait om aantrekken, raken en verkopen.

De aandacht trekken met passend beeld.

De droomklant raken met de tekst.

De unieke oplossing voor zijn urgente probleem verkopen.

Alleen daarvoor is het essentieel dat je niet enkel jouw verhaal op papier hebt, maar het ook op de juiste manier overbrengt online. Dat je consistent zichtbaar bent met jouw verhaal, jouw visie en een bijpassende uitstraling.

Het verhaal zit in je hoofd. Hoe breng je dat over op jouw droomklant? Die vertaalslag is voor veel ondernemers tijdrovend en vermoeiend. Ze vinden de juiste woorden niet. Het ontbreekt ze aan beeldmateriaal waar ze trots op zijn. En het resultaat van huidige online zichtbaarheid op bijvoorbeeld social media blijft uit.

Dat is een reden om online zichtbaarheid links te laten liggen.

Om jezelf te vergelijken met concurrenten en soortgelijke content te plaatsen.

Om te blijven doen wat je altijd al deed.

Ik wil je uitdagen om jouw magische verhaal te gaan ontrafelen. Zet hier de eerste stap naar het bouwen van een eeuwigdurend, magisch & exclusief merk.

Je wordt een limited edition, waar fans voor in de rij liggen. Krijgt trouwe klanten die iedere ontwikkeling op de voet volgen en ieder nieuw product graag van je willen kopen.