fbpx
geautomatiseerde marketing funnel werkt niet

Waarom jouw geautomatiseerde marketing funnel niet werkt

De afgelopen jaren is er zo ontzettend veel geautomatiseerd in de online marketing. Er zijn e-mailmarketing funnels opgezet, die in eerste instantie nog persoonlijk leken door de voornaam van de ontvanger te noemen. Maar later niet meer gewaardeerd werden, omdat iedere e-mailmarketing professional zijn klant hetzelfde leerde en iedere klant dezelfde funnel kreeg. Het werd een trucje. Daar bleef het alleen niet bij. We zitten nog volop in de ontwikkeling van andere onpersoonlijke automatiseringen, zoals chatbots. Het probleem is alleen: je redt het niet meer met geautomatiseerde standaard berichtjes.

We zijn gewend geraakt aan het aanbod van gratis weggevers, het feit dat we daarna in een mailfunnel terecht komen en dat de ander je altijd iets probeert te verkopen. Maar dat is het punt niet. Want deze geautomatiseerde vorm(en) van marketing werkt, we hebben niet alle tijd van de wereld en we moeten nu eenmaal geld verdienen.

Doe het alleen wel op JOUW manier

Op ieder andere manier werkt het niet.

Velen van ons zijn al bekend met de standaard mails en prikken daar doorheen. Zit er niks vernieuwends in jouw mails? Bye bye mailcontact.
De kennis die je geeft in een e-book is niet nieuw en is ook vindbaar via Google.
De onderwerpen waar je over praat op social media, daar heeft jouw concurrent het 9 van de 10 keer ook over.

En we voelen het als de ander enkel wil verkopen.

Als het snel moet.
Als het enkel draait om geld.
En het vooral een trucje is.

Dus: als jouw marketingactiviteiten jou nu niet zichtbaar klanten oplevert, gaat er waarschijnlijk iets fout wat vergelijkbaar is met bovenstaande voorbeelden.

Er mist verbinding.
Persoonlijkheid.
Visie.
Aandacht.

Je verkoopt niet door jouw kennis en het uitvoeren van een kant-en-klare strategie.

Je verkoopt door verbinding te maken. Als je de gevoelige snaar weet te raken met jouw visie en onverdeelde aandacht, dan is jouw klant pas bereid om ook tijd aan jou te besteden. En dit draait niet enkel om het verkoopgesprek en fysieke contact. Het begint bij jouw online zichtbaarheid.

Kennis en strategieën zijn voor iedereen beschikbaar.
Persoonlijke aandacht en visie zijn zeldzaam.

We zijn allemaal constant met meerdere dingen tegelijk bezig. We nemen werk mee naar huis en privé mee naar het werk. Alles gaat door elkaar heen.

Het gaat er niet om of dat goed of fout is. Het gaat er wel om dat daar jouw kans ligt.

Je springt eruit als jij aandacht hebt.
Als jij anders durft te zijn.
Als jij visie toont.

Dat is waar de behoefte van jouw klant ligt.

Terwijl je 9 van de 10x hetzelfde werk uitvoert als jouw concurrent. De een zal wellicht iets beter zijn in het werk dan de ander. Maar vergeet niet (en wees eerlijk!) er zijn ook altijd concurrenten op hetzelfde niveau en met ongeveer dezelfde stijl als jij.

Kennis & expertise is niet waar jij je mee onderscheidt

Je onderscheidt je met de invulling van jouw expertise.
De visie rondom jouw expertise en hoe je deze naar buiten brengt.
Het draait allemaal om de invulling en verbeelding van jouw visie.

We raken verveeld door woorden zonder inhoud. Een familiebedrijf wat geen familiebedrijf toont. Of wat denk je van de beste service die tegenvalt. Je zal ongetwijfeld een keer hebben meegemaakt dat een bedrijf hun zogenaamd geweldige service niet waar maakte. Bijvoorbeeld een bestelling die binnen 24 uur geleverd zou worden en die er niet binnen 24 uur was, terwijl je het product echt nodig had. De volgende x dat je deze belofte weer leest bij een ander, neem je het niet meer 100% serieus.

Je zou dus kunnen stellen: hoe meer mensen dezelfde ‘unieke’ belofte of USP hebben. Hoe meer kans dat mensen jouw versie van deze USP niet geloven. Omdat ze er al eerder een negatieve ervaring mee hebben gehad. Onbewust onthouden ze deze.

Terwijl wij als ondernemers vaak bij concurrenten kijken. Wat beloven zij? En wij beloven vervolgens ongeveer hetzelfde. We graven ons eigen gat.

Daarom is het van belang dat je iets anders kiest. Als jouw visie. Jouw belofte. Jouw USP.

Wat wens jij jouw klant toe? Wat is het allerbeste dat je hem te geven hebt?

STOP! Laat je nu niet blokkeren door de gedachte dat je met iets moet komen dat 100% uniek is. Uit ervaring kan ik je vertellen dat dat niet werkt. Je gaat er druk op zetten en er komt alleen maar bullshit uit. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om met iets te komen wat nog helemaal niemand ooit heeft genoemd. Ieder idee is immers al eens uitgevoerd. Als het al niet hier in Nederland is, dan vast wel ergens in Amerika. 9 van de 10 keer als je met iets nieuws komt (wat voor jou nieuw is), heb je je bewust of onbewust laten inspireren door een ander. Het draait er vooral om dat je met een unieke combinatie komt van bijvoorbeeld 3 USP’s. Een combinatie die jouw concurrenten niet hanteren.

Teldem als voorbeeld

Dit zie je bijvoorbeeld bij Teldem ook terug.

Er zijn specialisten die zich richten op conversie; klanten krijgen door online marketing.
Er zijn specialisten die zich focussen op storytelling; persoonlijke verhalen in marketing.

Maar er zijn geen concurrenten die conversie en storytelling combineren met de belofte: geen nieuwe klanten, geld terug. En al helemaal niet aangevuld met de belofte: 100% ontzorgen, waardoor de klant maar 1 dag actief input hoeft te leveren.

Dit zorgt voor een uniek geheel en het is ook nog volledig gekoppeld aan mijn visie.

Conversie specialisten hebben vaak moeite met het persoonlijke aspect in marketing. En de storytelling specialisten hebben vaak een aversie voor verkopen via social media. Ik vind dat het allebei noodzakelijk is. Maar ik zag ook dat er te vaak input ontbreekt om het resultaat te waarborgen. Er ontbreken foto’s, verhalen, landingspagina’s, etc. Waardoor het de klant super veel tijd en geld kost om er echt iets van te gaan maken. Ik zocht een totaal oplossing; resultaat voor de klant met zo min mogelijk inspanning voor de klant die toch al weinig tijd heeft.

Dit heb ik gekoppeld aan andere termen dan simpelweg social media marketing. Of een ‘standaard’ USP als de beste service. We bouwen met Teldem magische merken en bieden de geen nieuwe klanten, geld terug garantie. Waardoor ik zelf de lezer kan framen. Hij heeft nog geen vooroordelen over dit concept en de bijbehorende beloftes.

Daarna is het de kunst om je te bedenken wat er bij jouw concept past qua uitingen. Welke uitstraling heeft het nodig, welke woorden passen erbij en hoe moet ik me gedragen online? Hoe kan ik dit anders doen dan de rest?

Bijvoorbeeld het bedrijf Ad Zombies. Natuurlijk laten zij overal Zombies terugkomen in hun uitingen.
Of kijk naar Tibor. Hij laat zich o.a. inspireren door de special forces en laat dit ook terugkomen in zijn communicatie met woorden als operatie, protocollen, weerbaarheid, etc.

Dit is hoe je automatisering met persoonlijkheid combineert

Het zit hem in de kleine dingen; de woordspelingen en het beeld.
De activiteit waar het bij de ander ontbreekt.

Conclusie? Automatiseer waar mogelijk. Zodat je tijd vrijspeelt voor persoonlijke acties.

Wat denk je van een persoonlijke audio opname in de mail in plaats van een geautomatiseerd bedankmailtje?
Of een gepersonaliseerd welkomstcadeautje voor een nieuwe klant in plaats van een bos bloemen?

Verweef jouw belofte in alles wat je doet.

Op je website.
Op social media.
In (geautomatiseerd) mailcontact.
Bij fysiek contact.

Altijd & overal.

Dan gedraag jij je als een Magisch Merk wat voor altijd een betoverende indruk achterlaat. Met als resultaat: een community met trouwe fans die nieuwe fans aandragen.

Nu de eerste stap zetten naar jouw Magische Merk? Dat doe je hier.