fbpx

Wat levert online authenticiteit je op?

Authenticiteit. Authentiek zijn. Uniek zijn. Jezelf zijn. Allemaal termen die regelmatig voorbij komen in de online wereld. Maar uiteindelijk blijft bij bijna iedere ondernemer de vraag hangen: hoe zorg je ervoor dat je écht authentiek bent? En vooral: wat levert het je op?

Misvattingen om uit de weg te ruimen

Er gaan een hoop misvattingen rond over authentiek zijn. De belangrijkste zijn naar mijn mening dat je je kwetsbaar op moet stellen, iedere dag je gezicht moet laten zien en dat dat je uniek maakt. Geloof me, er kan een hoop fout gaan als dat jouw definities zijn van authentiek zijn. Grote kans dat je bekend komt te staan als een aandachttrekker. Ik geloof niet dat dat de way to go is voor zakelijk succes. 😉 Goed. Laten we deze misvattingen uit de weg ruimen.

1. Authentiek zijn maakt je uniek

De eerste is: authentiek zijn maakt je uniek. Klinkt heel logisch, want je bent jezelf en dat is uniek toch? Maar het zit hem vooral in het woordje ‘uniek’. Ja, je kan jezelf onderscheiden van de rest door authentiek te zijn. Maar 100% uniek ben je eigenlijk nooit. Ieder idee komt ergens vandaan. Er is een zaadje gepland door iets of iemand anders.

2. Authentiek zijn betekent je hele leven open en bloot op internet gooien

Dit is een hele belangrijke. De misvatting dat je je hele leven op en bloot online moet delen. De nummer 1 reden waarom veel mensen zichzelf niet durven laten zien op internet. Maar niets is minder waar. Je hoeft echt niet alles te delen. Het lijkt bij veel influencers zo alsof zij hun hele dag delen online, maar in werkelijkheid zie je maar een klein stukje van hun leven. En ja, het kan krachtig zijn om soms ook je minder kanten of dagen te delen. Maar op weg naar zakelijk succes, zal je altijd een afweging moeten maken in wat je wel en niet kan delen.

3. Authentiek zijn betekent iedere dag met je gezicht op internet zijn

Ik ben groot voorstander van iedere dag zichtbaar zijn met een post op social media. Maar het betekent zeker niet dat je per se iedere dag Stories moet maken en jezelf moet filmen. Het is wel waar dat het simpelweg goed werkt om jezelf te filmen of foto’s van jezelf te plaatsen. Mensen trekken mensen aan. Maar het is zeker niet verplicht om altijd maar jezelf te laten zien.

Wat betekent authentiek zijn dan wel?

In de basis valt of staat authenticiteit met de volgende drie pijlers: bewust kiezen, blijven nadenken en bij jezelf blijven. Het is eigenlijk precies het tegenovergestelde van de drie bovenstaande misvattingen.

  • Bewust kiezen

Zoals eerder genoemd ben je absoluut niet verplicht om alles te delen. Sterker nog: het is niet slim om alles wat je meemaakt te delen. Stel je voor dat je al je moodswings deelt, alle negatieve momenten en alle personen waar je mee omgaat. Mensen zijn je dan binnen no time zat.  Niet alleen je volgers, maar ook de mensen om je heen die constant met jouw telefoongedrag moeten dealen.

Authentiek zijn is een kwestie van bewust kiezen. Wat deel je en wat niet? En vooral met welke zaken wil jij geassocieerd worden? Het kan heel handig zijn om een aantal vaste thema’s voor jezelf te kiezen. Bijvoorbeeld je bedrijf, een hobby en een deel van je privé leven.

Dit betekent niet dat je delen van je leven verzwijgt. Je bent immers onderweg naar zakelijk succes, verkopen door social media. Het heeft weinig zin om jouw volgers te vermoeien met jouw liefde voor wolken, terwijl zij zich daar totaal niks bij kunnen voorstellen. Authentiek zijn draait niet alleen om jou. Het draait ook om degene waar je tegen praat.

  • Blijven nadenken

Stel je kiest het thema: jouw bedrijf. (Wat vrij logisch is natuurlijk.) Dan betekent het niet dat je al je tegenvallers ook moet delen. Je hoeft niet te delen dat je een negatieve review hebt ontvangen of dat er iets totaal misging bij je presentatie. De kans is namelijk aanwezig dat jouw volgers alleen het negatieve onthouden: “Zij verpest haar presentaties. Haar boeken we niet als spreker!”

Tegelijkertijd kan het wel heel krachtig zijn om zo’n blooper op een later moment te delen. Als je met een geweldige oplossing kwam of als je een geniaal inzicht kreeg door de fout. Zo kun je mensen goed meenemen in jouw denkproces.

Daarnaast staat blijven nadenken ook heel erg voor nadenken over wat strategisch is en wat interessant is voor jouw volgers. Het is daarom handig om een inzicht te koppelen aan dat wat je deelt en niet enkel een leuke foto van dat je onderweg bent naar kantoor of dat je een leuke planner hebt gekocht. Waar denk je aan? Wat is de reden dat je iets koopt? Wat levert het je op? Etc.

Tot slot is het ook een kwestie van eerlijk zijn. We willen allemaal authentiek zijn, maar tegelijkertijd zijn we ook vaak niet 100% eerlijk tegen onze volgers. Daarom is er tegenwoordig ook zoveel weerstand bij het woord schaarste of het noemen dat er nog 2 plekjes vrij zijn. Te vaak zijn deze uitspraken niet waar. Hetzelfde geldt voor ondernemers die korting geven als verjaardagsactie of omdat je zo’n geweldige dag had. Nee, je geeft korting omdat het sales technisch een goed idee lijkt.

  • Bij jezelf blijven

Authentiek zijn betekent vooral bij jezelf blijven. Wat voelt goed voor jou? De valkuil hierbij is dat mensen al snel in hun comfortzone blijven zitten. Ze willen liever niet met hun gezicht op beeld, dus doen ze het niet. Vergeet niet dat je jezelf moet blijven stretchen als ondernemer. Maar blijf wel dicht bij jezelf.

Deel vooral je eigen visie en niet de populaire mening die iedereen al verkondigt. Ik geloof namelijk niet dat jij achter iedere populaire uitspraak in jouw branche staat. Doe je niet anders voor, omdat je denkt dat het zo hoort. Je hoeft niet te verschijnen in een mantelpakje en geplamuurd gezicht, als dat niet bij jou past. Het is niet nodig om een andere stem op te zetten, omdat je je schaamt voor jouw accent. Je hoeft niet alleen maar het zonnetje in huis te zijn, terwijl je het stiekem nog niet zo ver geschopt hebt. Wees jezelf. Juist dan gaan mensen voor jou kiezen. En dat is ook exact de reden waarom mensen klant bij jou blijven.

Authentiek zijn is niet makkelijk

Op zoek gaan naar je eigen verhaal en vervolgens alleen nog maar die ene boodschap verkondigen? Het is niet makkelijk. Dat zien we ook bij grote bedrijven die ‘zogenaamd’ op een missie zijn. De een doet alsof, terwijl het meer marketing is. De ander meent het wel, maar spreekt het te weinig uit.

Kijk maar naar Dove. Zij zeggen dat ze ervoor willen zorgen dat vrouwen hun echte schoonheid ontdekken. En dat hun schoonheid een bron van vertrouwen moet zijn in plaats van onzekerheid. Maar als je terug gaat naar de basis is Dove in 1957 opgericht en ging in 2004 pas de eerste campagne live over echte schoonheid. Daarvoor hadden ze het enkel over het hydrateren van de gevoelige huid. Dat is niet verkeerd, maar het is wel puur marketing en niet zo zeer authentiek.

Daarnaast hebben we een merk als Alpro. Zij zeggen dat ze zoveel mogelijk mensen willen laten genieten van gezonde voeding, waar ook ter wereld. Maar ze communiceren het niet echt. Ze kiezen voor algemene termen, zoals gezonde voeding. En ze gebruiken algemene reclamecampagnes, zoals het promoten van hun plantaardige yoghurt met de tekst: “Voortaan ontbijt ik lekker anders”. Dat zegt niks over wat er anders is en wat het voordeel van ‘anders’ is. Hierdoor komt de boodschap niet over en lijkt het totaal niet authentiek.

Dit laat zien dat het belangrijk is om te weten wat je uit wilt stralen. Waar moet een ander jou aan herkennen? En wat maakt jouw boodschap oprecht?

Wat levert het op?

En dan natuurlijk het belangrijkste en waar eigenlijk dit hele artikel om draait: wat levert authentiek zijn je op? Drie dingen: bekendheid, bewustzijn en verbinding.

In de eerste plaats zorgt authenticiteit voor bekendheid. Als jij meer van jezelf laat zien en wat je meemaakt als ondernemer, ga je verhalen delen. Mensen onthouden verhalen, waardoor ze het makkelijker aan jou koppelen. Bovendien vertellen mensen verhalen gemakkelijker door dan een rijtje feiten. Waardoor ze ook gemakkelijker mond-tot-mond reclame voor jou kunnen doen.

Vervolgens zorgt authenticiteit voor bewustzijn. Als jij bewust een aantal vaste thema’s kiest waar je over gaat delen, dan worden mensen zich veel meer bewust van waar jij voor staat en wat jij belangrijk vindt in het leven. Hierdoor weten ze sneller of jij bij hen past en voor welke oplossingen ze bij jou moeten zijn. Daarnaast kunnen ze zich veel beter inleven in jou als ondernemer. Ze weten immers veel meer over alles wat er zich afspeelt in jouw leven, waardoor ze gemakkelijker interesse kunnen tonen en verbinden.

Uiteindelijk is de verbinding het belangrijkst. Je verbindt je makkelijker met mensen die dezelfde raakvlakken hebben als jij. Zo maak je gemakkelijker vrienden met mensen die dezelfde hobby hebben als jij. Of met iemand die hetzelfde issue heeft gehad als jij. Soortgenoten en lotgenoten verbinden. En als je je verbonden voelt met iemand ben je sneller geneigd om de ander zijn woorden als waarheid aan te nemen. Je wordt betrouwbaar en daardoor aantrekkelijker om van te kopen.

Authenticiteit zorgt voor een sterk merk. Een sterk merk zorgt voor sterk verkopen.

Vraag jij je af hoe je jouw bedrijf authentiek in de markt kun zetten? Hoe je ervoor zorgt dat droomklanten zich verbonden voelen met jou? Oftewel: hoe je zorgt voor een sterk merk met sterke verkopen? Boek dan een Magisch Merkmanifest™.