fbpx
10 veelgemaakte fouten in social media marketing

10 veelgemaakte fouten in social media marketing

Wie houdt er niet van lijstjes? Ik wel. 😉 En vandaag heb ik 10 veelgemaakte fouten in social media marketing voor je klaar staan. Ik vind het namelijk tijd dat we gaan werken naar online zichtbaarheid 2.0. Exclusieve zichtbaarheid. Maximale zichtbaarheid. Op een manier die wél kopende klanten gaat opleveren. Dat is precies het tegenovergestelde van de 10 veelgemaakte fouten hieronder. Dus bekijk de 10 fouten en leer op welk vlak jij kansen laat liggen.

1. Gebruik van leveranciersbeelden of stockbeelden

Vreselijk vind ik het. Bedrijven die zich afhankelijk opstellen van leveranciersbeelden of (gratis) stockbeelden op het internet. Een paar jaar geleden kwamen steeds meer ondernemers erachter dat het mogelijk is om gratis stockbeelden te vinden. Toen was het ook minder erg om stockbeelden te gebruiken. Maar nu het algemeen bekend is dat het mogelijk is, herken je ze al vanuit de verste verte. Dit is echt funest voor je merk. Ook als je leveranciersbeelden gebruikt van producten die jij verkoopt. Het heeft namelijk 0 uitstraling. Ja, die van het merk wat je verkoopt. En je ziet ze overal, bij iedere concurrent in jouw branche. Dat is een kwestie van jouw eigen concurrentiestrijd in stand houden.

Wil jij je onderscheiden van jouw concurrenten? De nummer 1 in jouw branche worden? Een top of mind Magisch Merk zijn? Zorg voor eigen professionele beelden die jouw merk ademen.

2. Zakelijke teksten

Nog een fout waar nog veel bedrijven zich schuldig aan maken: zakelijke teksten. Enkel ingaan op de commerciële kant van social media. Het is funest voor je merkimago om in ieder bericht enkel producten of diensten te promoten. Hoewel dat wel de simpelste manier van posten is; over de uitvoerende kant van je bedrijf schrijven. Iedereen kan een leuk verhaaltje verzinnen over een product. Maar ben je ook in staat om de persoonlijke kant van ondernemen te laten zien? Mensen mee te nemen in jouw visie en het verhaal dat bij jouw merk hoort?

3. Te persoonlijk zijn

Fout 2 slaat meteen door in fout 3. Want waar je persoonlijk moet zijn, moet je niet te persoonlijk worden. Er zit een verschil tussen persoonlijk en privé. En er zit een verschil tussen persoonlijk zijn en aandacht trekken. Je bent echt niet verplicht om te vertellen over je vechtscheiding, ultra feministische kant of dat het niet lukt om zwanger te worden. Maar het belangrijkste daarbij zit hem in de combinatie van fout 2 & 3 met fout 5 & 6. In de basis is het goed om je bij iedere post af te vragen: “Nou en?!” Wat heeft jouw volger aan deze post? Of is het stiekem bedoeld voor jouw eigen erkenning en status?

4. Focus op volgers

Nog een status dingetje: zoveel mogelijk volgers hebben. En natuurlijk is het een fijn gegeven om veel volgers te hebben. Want als je de juiste volgers aantrekt, heb je veel potentiële klanten in je social media netwerk. Maar bij te veel ondernemers draait het nog puur om het getal, de status. En daarvoor zijn te veel trucjes die voor waardeloze volgers zorgen. Focus je liever op de waarde die je deelt en de doelgroep die je aanspreekt, dan komen die volgers vanzelf wel.

5. Positionering niet helder

Als je wilt verkopen door social media, is het zaak dat je jouw positionering 100% helder hebt. Men roept vaak dat je beter gewoon kan beginnen met het opbouwen van een account en de bijbehorende following. Maar de kans is groot dat je dan de verkeerde volgers aantrekt en zonder positionering bouw je per definitie niet aan een Magisch Merk dat zichzelf verkoopt.

6. Positionering niet checken aan teksten

Even snel snel iets plaatsen? Tussen de bedrijven door je social media kanalen bijhouden? Stop ermee. Je vergeet te snel om iets te plaatsen én het sluit 9 van de 10 keer niet aan bij jouw positionering. Het is puur iets wat nu even in je opkomt. Ga zorgvuldig om met wat je post online en check of iedere post bijdraagt aan jouw positionering en jouw Magische Merk.

7. Tekst versus beeld

Ook zo belangrijk : tekst versus beeld. Is het een kwestie van: 1 + 1 = 3? Te vaak is 1 – 1 = -3, letterlijk het afbreken van jouw merk. Het is namelijk zo dat jouw beeld als eerste de aandacht trekt. Vervolgens moet deze uitnodigen tot het lezen van de eerste regel. Deze eerste zin moet raak zijn. Dan zorg je ervoor dat de ander blijft lezen en jij de ruimte krijgt om jezelf (figuurlijk) te verkopen.

8. Te weinig zichtbaar zijn

Vaak zijn ondernemers bang om te veel aanwezig te zijn. Dat potentiële klanten zich gaan irriteren en afhaken. Maar in de praktijk is het tegenovergestelde waar. Jouw posts worden ondergesneeuwd door duizenden andere posts die ook online komen op hetzelfde moment. Waardoor lang niet iedere volger jouw bericht te zien krijgt. Bovendien is het ook nog eens funest voor het algoritme om onregelmatig zichtbaar te zijn. Het liefst bouw je iedere dag aan jouw zichtbaarheid. Een dag niet gepost? Is iedere dag opnieuw een stapje terug.

9. Zenden, zenden, zenden

Ik zeg hierboven dan wel dat je iedere dag zichtbaar moet zijn, maar het draait hierbij absoluut niet om zenden, zenden, zenden. Natuurlijk ben jij degene die aan het woord is in een post, maar het maakt wel verschil of jij het daarin enkel heel commercieel over jouw eigen bedrijf hebt of dat je je houdt aan de “Nou en?!” regel en zorgt dat er ook voor de ander iets te halen valt; een inzicht!

10. Social media niet serieus nemen

En dan last but not least: social media niet serieus nemen. Niet geloven dat je er echt klanten uit kunt halen. Dat je letterlijk tegen potentiële klanten zit te praten. Je zit niet op social media voor fun! Er moet geld in het laatje komen, anders is het pure tijdverspilling. Maak er je prioriteit van om dagelijks zichtbaar te zijn. Is dat te veel gevraagd? Dan neem je het medium gewoon niet serieus.

Ja, natuurlijk is er voor al deze fouten ook een excuus te bedenken:

“Ik wil zelf niet in beeld!”
“Iets is beter dan niets!”
“Ik heb weinig tijd!”
“Ik was het vergeten!”

Ga zo maar door.

Trap er niet in. Steek je kop niet in het zand.

Wees eerlijk naar jezelf. Ga het rijtje nog eens bij langs en bedenk: waar liggen kansen voor jouw bedrijf?