fbpx

Dit zijn de factoren die jouw succes bepalen op social media

Als je wel eens hebt gezocht op ‘social media strategie’ in Google, dan weet je dat je uitkomt op hele basale dingen. Denk aan: welke content wil je plaatsen? Welke kanalen wil je inzetten? En vooral: hoeveel volgers wil je hebben aan het eind van de maand? Nou, zo werkt het niet. Althans, niet als je geld in het laatje wilt krijgen door social media.

Ik vind namelijk dat social media geld moet opleveren. Waarom? Omdat je iedere dag zichtbaar moet zijn. En als dat geen geld oplevert, dan kost het alleen maar tijd, energie en geld. Want tijd = geld en geld = energie. Maak voor de lol nog maar eens dit rekensommetje.

De gemiddelde ondernemer doet een uur over het bedenken van een social media post en laat zich vervolgens nog een uur afleiden door social media. Dat is 2 uur per dag. 7 dagen per week. (En al zou je niet iedere dag posten, de meesten mensen zitten wel minimaal 2 uur per dag op social media.)

7 x 2 = 14 uur per week.

Als je dan 50 euro per uur vraagt, moet je kijken wat je in een jaar misloopt:
50 euro x 14 uur per week = 700 euro per week.
700 euro x 52 weken = 36.400 per jaar.

Je gooit minimaal 36.400 euro per jaar weg, zo lang social media niks oplevert.

Nu zou een competente ondernemer minimaal 100 euro per uur moeten vragen. Deze ondernemer loopt gewoon 72.800 euro per jaar mis! Dat is bijna de 100K omzet waar zoveel ondernemers van beginnen te kwijlen.

Dus, zijn we het er over eens? Social media moet geld opleveren.

En dit zijn de factoren die jouw succes bepalen.

Jouw Magische Merk

Het valt of staat allemaal met jouw Magische Merk. Een Magisch Merk trekt de aandacht, betovert en verkoopt. En zorgt voor trouwe fans die constant nieuwe fans aandragen. Je kunt een Magisch Merk vergelijken met een positionering of merkidentiteit. Maar in de praktijk gaat het nog een stap verder. Waar een positionering of identiteit stopt bij ‘Wat wil je uitdragen?’, gaat een Magisch Merk door in het creëren van de hele beleving bij de klant. De Magische ervaring. Je speciaal en gewaardeerd voelen als klant.

Maar een Magisch Merk krijg je niet zomaar. Dat vraagt om een gedegen plan. Een leidraad. Met zomaar wat posten over je bedrijf kom je er niet. Af en toe tussen de werkzaamheden door lukraak iets roepen, heeft geen zin. En je weet het, want het heeft je nog niks opgeleverd. Anders zou je dit artikel niet lezen.

Boodschap

In de eerste plaats heb je een boodschap nodig. Een onderscheidende visie. Dat is voor veel ondernemers al een groot punt. Waardoor ze uiteindelijk het stapje missie & visie maar overslaan. ‘Dat komt later wel.’ Nooit.

Als jij een bedrijf wil waarbij mensen zelf de weg naar jouw expertise weten te vinden. Waarbij klanten uit zichzelf jou gaan promoten. Klanten wil krijgen die razend enthousiast zijn. Fans wil creëren op social media die kopen in plaats van enkel likes geven.

In al deze gevallen heb je een onderscheidende visie nodig. Niet zomaar een visie. Je moet je durven uitspreken. Een ander geluid laten horen. Afwijken van de massa.

Droomklant

Maar jouw boodschap hoeft niet de massa aan te spreken. Dat lukt ook niet als je een onderscheidende visie hebt. Voor een specifieke klant zal jij een welkome tegenhanger zijn. Iemand die echt eindelijk zijn probleem volledig begrijpt. En jij zal precies moeten weten met wie jij graag werkt en voor wie jouw boodschap van toepassing is. In de eerste plaats moet je precies weten met wat voor soort mens jij graag werkt en het is fijn om daarvoor een persona te maken, zodat je precies weet tegen wie je praat. Dus je zal letterlijk jouw droomklant moeten voorzien van karakter. Hoe heet jouw droomklant? Is het een man of een vrouw? Hoe ziet zijn of haar leven eruit? Etc.

Daarnaast zal jij exact moeten weten wat de doelen van jouw droomklant zijn en welke obstakels diegene ervaart onderweg naar zijn doelen. Deze monden uit in een van jouw belangrijkste pijlers: het probleem.

Probleem

Jouw droomklant heeft een droom, maar komt ook altijd onderweg obstakels tegen. Problemen. En het is jouw taak om een specifiek urgent probleem te zien bij jouw droomklant, wat bij jouw expertise past. Dus is jouw klant ondernemer en wil deze een digital nomad worden, maar voelt diegene zich nog onzeker over zijn omzet? Dan is de grootste bottleneck: omzet. Het heeft dan weinig zin om te gaan communiceren over het ‘bijprobleem’ bijvoorbeeld timemanagement. Jouw klant zoekt naar dé specifieke oplossing om meer omzet te krijgen, als digital nomad. Niet als ondernemer met een vaste woonplaats, niet als random online ondernemer. Nee, enkel de oplossing voor digital nomads.

Zorg dat je de gevoelige snaar weet te vinden. Mensen zijn namelijk eerder geneigd om hard te werken voor de oplossing van hun urgente probleem, dan dat ze geneigd zijn hard te werken voor een extra beloning.

Oplossing

Zodra je een urgent specifiek probleem hebt gevonden, dan is het de vraag: wat is jouw oplossing? In de oplossing zit ook meteen het nut van social media. Met behulp van de oplossing geef jij vorm aan de opbouw van jouw product of dienst. Het is van belang dat je (in ieder geval) een gratis product hebt, een klein goedkoop product en een kernproduct.

Het gratis product dient als opwarmer en als resultaat van jouw social media activiteiten. Dit maakt meetbaar hoe succesvol je bent op social media. Het goedkope product dient als kostwinner voor jouw marketingactiviteiten. Zodat je niet onnodig marge verliest door bijvoorbeeld de inzet van advertenties. Dit is geen product om winst op te maken. Het hoogste doel is namelijk dat mensen jouw kernproduct kopen. Hier zit dan ook de echte oplossing voor het urgente specifieke probleem.

Identiteit

De vier bovenstaande punten bepalen de basis van jouw Magische Merk. De identiteit bepaalt vervolgens hoe je jouw boodschap, droomklant, probleem en oplossing vertaalt naar een begrijpelijke identiteit voor jouw droomklant. In de identiteit vertaal jij de persoonlijkheid van jouw merk. Wat is het karakter van jouw Magische Merk? Hoe wil je bekend staan? En welke woorden en uitstraling past daar dan bij?

Emoties

Een merkidentiteit maakt nog weinig verbinding. Je weet zelf wat je wilt uitstralen. Maar bij uitstraling moet je ook een bepaald gevoel overbrengen. Zonder gevoel, geen verbinding. En zonder verbinding, geen waardering. Zonder waardering, geen klanten. Wees je bewust van welke emoties jouw droomklant moet doormaken van kennismaking tot aankoop.

Verspreiding

Zodra je de eerste zes pijlers hebt staan, heb je in feite de basis van jouw Magische Merk. Daarna is het tijd voor de strategie rondom de verspreiding. Je zal naamsbekendheid moeten opbouwen. Droomklanten moeten aanspreken. En tegenwoordig is er niets moeilijker dan de aandacht van jouw droomklant vasthouden. Er is onwijs veel aanbod. Veel beloftes. En ook veel van deze beloftes worden niet waargemaakt. Er is dus ook veel vervuiling online. Hoe ga jij laten zien dat jij wel de moeite waard bent? Door betrouwbaar te zijn en consequent iedere dag te bouwen aan jouw merk. Met behulp van het volgende plan.

Strategie

Inmiddels kent vrijwel iedereen het principe van de customer journey of klantreis. Een klant moet eerst met jou in aanraking komen op basis van een behoefte (je zien). Daarna gaat de klant vergelijken en nadenken; welke partij past het beste bij mij. Dan maakt hij de keuze voor jou. Jij mag jouw belofte waarmaken en daarna is het tijd voor aftercare. Hoe houdt je de klant betrokken bij jouw merk, hoe zorgt jouw tevreden klant voor nieuwe klanten en kan je eventueel nogmaals iets verkopen? In de strategie geef jij woorden aan de diverse fases. Wat heeft jouw klant van jou nodig in iedere fase? Aan wat voor soort informatie heeft hij behoefte?

Doelen

Om te kunnen meten of je succes hebt op social media, überhaupt als Magisch Merk, heb je doelen nodig. Ik ben groot voorstander van doelen op basis van bereik, betrokkenheid, verkoop en social proof. In eerste instantie zal je namelijk zoveel mogelijk mensen moeten bereiken om naamsbekendheid te krijgen voor jouw merk. Daarna wil je een gedeelte van deze mensen betrekken bij jouw merk: de specifieke droomklanten. Vervolgens wil je verkopen en achteraf wil je positieve reviews ontvangen. Voor iedere fase is het belangrijk om doelen te stellen. Om bijvoorbeeld te weten: hoeveel mensen moet je bereiken om x keer jouw product te verkopen? Zonder doelen geen mogelijkheid tot reflectie en optimalisatie. Je hebt simpelweg geen idee waar je staat met jouw Magische Merk.

Contentvormen

Om je doelen waar te maken en een Magisch Merk op te bouwen, zal je zichtbaar moeten zijn. Betrouwbaar en consequent: iedere dag. Het is voor jezelf fijn om een leidraad te hebben: welke contentvormen wil je inzetten? Ga je bloggen of vloggen? Zit jouw droomklant op LinkedIn of op Instagram? Etc. Zo weet je precies wat je te doen staat en zorg je ervoor dat je het vol gaat houden. Zonder plan ben je al snel het spoor bijster.

Versterkers

Tot slot heb je ook nog de mogelijkheid om jouw Magische Merk in een hoge versnelling te versterken. Aan de ene kant betaald met bijvoorbeeld PR, aan de andere kant met behulp van free publicity. Denk aan klanten die zo tevreden zijn, dat ze zelf over jou gaan delen. Maar ook als je een rete goed artikel publiceert en mensen die in hun netwerk gaan delen. Denk na over manieren waarop jij jouw Magische Merk zo snel mogelijk, zo groot mogelijk kan maken. Zorg ervoor dat jouw droomklant niet meer om je heen kan. Hij ziet je overal. Dat kan niet anders dan positief zijn.

Al deze factoren vormen de basis van jouw Magische Merk. De basis voor jouw succes op social media. Natuurlijk vraagt het naast een Magisch Merk om steengoede content, welke wederom aantrekt, betovert en verkoopt. Maar dat vloeit gemakkelijker vanuit een ijzersterk merk dan vanuit ‘we zien wel wat we vandaag posten’. Magische content kan niet zonder Magisch Merk.

De factoren van Magische content

Zal ik je ook nog de factoren van Magische content verklappen? In eerste instantie moet het kloppen bij jouw Magische Merk. Je zal je bij iedere post moeten afvragen: wat is mijn doel? Welke emotie moet mijn droomklant voelen? Welke boodschap wil ik overbrengen? Welke actie moet mijn droomklant ondernemen? En past dit bericht bij mijn Magische Merk?

Vervolgens moet jouw post voldoen aan vier eisen: persoonlijk zijn, inspireren, inzicht geven en verlangen of noodzaak oproepen. Dit zijn de vier pijlers voor verbinding. Ze geven ruimte voor openheid en vertrouwen. Jij vertrouwt jouw probleem toch ook niet klakkeloos toe aan iedere voorbijganger? Dit speelt dan ook weer een grote rol in jouw strategie rondom de klantreis. Ik zei het al: Magische content kan niet zonder Magisch Merk en een Magisch Merk kan niet zonder de Magische content.

Ben jij benieuwd hoe jij eruit kan springen in jouw branche? Hoe je ervoor zorgt dat droomklanten uit zichzelf naar jou toe gaan komen? Oftewel: wat jouw Magische Merk moet zijn? Boek dan een Magisch Merkmanifest™.