fbpx

Paniekzaaierij in marketing – Je hoeft niet bang te zijn…

Al gaat de storm tekeer. Zo’n liedje dat mijn ouders vroeger voor mij zongen als ik bang was in het donker of bij slecht weer. Wel toepasselijk zo bij het herfstige weer van deze dagen. Maar dat is niet waar ik het vandaag over wil hebben. Wat wel? De bangmakerij op social media.

Laat je niet leiden door angst

Het is nogal dubbel. Marketing is vaak een kwestie van ‘paniek zaaien’. Het werkt enorm goed om mensen hun problemen te laten inzien en vanuit het probleem opeens een oplossing tevoorschijn te toveren. Ik denk dat dat niet erg is, mits je het op een integere manier doet.

Een businesscoach helpt nu eenmaal iemand met zijn probleem: te weinig klanten, winst en omzet.
Een mindsetcoach helpt nu eenmaal bij negatieve gedachten, onzekerheid, etc.

Allemaal realistische problemen waar iemand erg mee kan zitten. Het helpt om deze problemen goed uit te leggen en te laten zien dat je de ander begrijpt. Dit zorgt voor vertrouwen en aantrekkingskracht.

Maar… wat we tegenwoordig ook heel veel zien is dat marketeers angst zaaien.

“Facebook gaat jouw advertenties beperken!”
“Facebook laat de tijdlijn verdwijnen!”
“TikTok wordt verboden!”

Terwijl… de meeste veranderingen nog maanden of jaren duren voor ze worden doorgevoerd. Of ze worden helemaal niet uitgevoerd in Nederland. Of het heeft helemaal niet zo’n impact, maar het is gewoon een lekker lokkertje.

Laten de advertentiebeperking als voorbeeld nemen. Deze beperking betekent voor kleine bedrijven dat zij maximaal 250 advertenties tegelijkertijd mogen laten draaien. De gemiddelde ondernemer laat af en toe een advertentie draaien én echt geen 250 tegelijkertijd. Dat blijft wel bij tientallen.

Maar wat zien we toch gebeuren op social media? Marketeers gaan massaal roepen dat je NU moet ingrijpen. NU moet leren wat er gaat veranderen. En laten enkel weten dat Facebook je gaat beperken. DRAMA! Not.

Wees je bewust van komende veranderingen

Natuurlijk is het goed om je bewust te zijn van de veranderingen die worden doorgevoerd. Als ondernemer moet je namelijk niet afhankelijk willen zijn van een social media kanaal. Het kan inderdaad zomaar zijn dat een social media kanaal plotseling verdwijnt of drastisch verandert.

Maar dit is geen enkel probleem wanneer jij ook een eigen website hebt en meerdere marketingkanalen. Je zal heus je draai wel weer gaan vinden.

Wel is het fijn als je een beetje op de hoogte bent van wat er ongeveer staat te gebeuren. Maar nieuwe social media updates zijn nooit 100% betrouwbaar. Ze worden langzaam uitgerold en getest, waardoor het ook zomaar weer kan veranderen. Zo lang jij zorgt dat je publicatiemanieren kent, is er geen man overboord als er eentje verdwijnt.

Focus op content

Ik ben namelijk echt van mening dat het totaal niet boeiend is met welke updates social media kanalen komen. Social media draait te allen tijde om content. Wat er ook verandert, welke nieuwe functies er ook komen: je zal altijd content moeten maken.

Natuurlijk zitten er verschillen tussen de Instagram tijdlijn, Reels, Stories, Lives en IGTV’s. Het verschilt of je werkt met foto’s en tekst, met korte video’s of juist lange video’s. Maar aan de inhoud verandert weinig.

In mijn hoofd hoor ik al mensen zeggen: “Ja, maar Reels vraagt toch om hele andere content dan een IGTV of een gewone post?”

Niet per se.

Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat Reels zo wordt vergeleken met TikTok. Maar niets is minder waar. Ondernemers vinden de onnodige zogenaamd humoristische Reels juist irritant, terwijl dat op TikTok helemaal hot is.

Naar mijn mening moet je in content altijd een weg zoeken naar wat past bij jouw Magische Merk. In tegenstelling tot de meute die vaak kijkt naar wat een ander doet binnen een nieuwe functie.

Je hoeft je bij iedere functie alleen maar af te vragen: hoe giet ik mijn merk in deze content? In een normale tekstuele post: wat kan ik kwijt over mijn merk in een verhaaltje? In een Reels: wat kan ik met mijn merk doen binnen 30 seconden?

Dus: adem in, adem uit.
Je hebt niets te verliezen.
Je moet enkel merkwaardige content maken. Letterlijk: passend bij jouw merk.

Wil je weten welke merkwaardige content past bij jouw merk? Boek dan een Magisch Merkmanifest™. Nu tijdelijk voor €49,- in plaats van €99,-!