fbpx

Waarom social media geld op moet leveren

Misschien ligt het aan mijn netwerk. Misschien ligt het aan de instelling van veel vrouwelijke ondernemers. Of aan de berichten die ik lees. Ik weet het niet. Maar ik verbaas me over hoe makkelijk ondernemers settelen. Ondanks dat ze weten dat ze veel steken laten liggen in hun onderneming. En natuurlijk kun je niet alles tegelijk. Je moet kiezen. Maar ik ken genoeg ondernemers die ‘ooit’ hun website gaan aanpakken, ‘ooit’ gaan investeren in uitbesteden, ‘ooit’ een coach nemen. Ze settelen nu voor minder. Het komt morgen wel.

Dit geldt ook voor social media marketing. Waarom is het acceptabel dat social media geen geld oplevert? I don’t get it. Volgens mijn telefoon breng ik gemiddeld 5 uur per dag door op social media en dan hebben we het nog niet eens over de tijd die ik besteed aan social media marketing via andere tools of apparaten. (Nu zal dit getal bij mij wellicht hoger dan bij jou, gezien social media mijn werk is.) Maar gemiddeld 5 uur per dag brengt mij op 35 uur per week. Dat is zo ongeveer een fulltime werkweek!

Wat als deze 35 uur geen geld oplevert?

Dat is 1.820 uur per jaar.

€95.550 per jaar, op basis van een gemiddeld uurtarief van €52,50.

Insane.

Wil je nu nog steeds beweren dat je steken kan laten liggen?

Dat social media geen geld hoeft op te leveren?
Geloof je nog steeds dat social media enkel geschikt is voor bereik?
Dat adverteren voor jouw bedrijf niet werkt?

Heb je de hoop opgegeven?

Weet dan dat je jezelf maar één vraag hoeft te stellen: waar zit jouw doelgroep?

Als jij 100% zeker weet dat jouw doelgroep op Instagram zit én jouw Instagram berichten leveren niks op, dan ligt dat niet aan Instagram.

1 + 1 is nog steeds 2.

Dus waar het aan ligt? Aan jou.

Je hebt simpelweg de juiste strategie nog niet gevonden.
Zoals je ook niet binnen een dag een miljoenenbedrijf opzet.

Wat je te doen staat? Niet opgeven. Nieuwe hoop vinden. Mij geloven dat social media geschikt is voor het krijgen van klanten.
En vooral de uitdaging aangaan om op zoek te gaan naar de juiste strategie.

De strategie die ervoor zorgt dat je klanten krijgt door social media vraagt echter om een lange adem.

Het is alleen voor ambitieuze doorzetters.
Voor afwijkers.
Voor limited editions.

Ieder andere ondernemers settelt voor minder.

Kopende fans krijg je namelijk door iedere dag je gezicht te laten zien.
Betrouwbaar en consequent.

En dan niet met bullshit content.
Lachen om Home Video’s.
Inspirerende quotes.
Of zie mij zielig zijn.

Je hoeft geen aandacht te trekken.
Posten om het posten.

Je moet iedere dag een gevoelige snaar raken.
Iedere dag fascineren met beeld.
Iedere dag jouw doelgroep in extase brengen.

Laat ze verlangen naar jou.
Naar jouw waarheid.
Jouw competentie.
Jouw mogelijkheden.

Het principe is simpel: aantrekken, raken en verkopen.

De uitvoering is moeilijk.

Laat me het simpel maken voor je.

Je moet 3 dingen doen:

  1. De keuze maken dat jij klanten gaat krijgen door social media. (Door iedere dag aanwezig te zijn.)
  2. Helder krijgen wat jou uniek maakt. Bijvoorbeeld met behulp van het Magisch Merkmanifest™.
  3. Iedere dag deze checklist aflopen bij het maken van een post:
    1. Wat is mijn doel met dit bericht?
    2. Welke emotie wil ik oproepen?
    3. Is mijn boodschap:
      1. Persoonlijk
      2. Inspirerend
      3. Geeft inzicht
      4. Roept verlangen/noodzaak op
    4. Welke actie moet mijn volger ondernemen?
    5. Past dit bericht bij mijn Magische Merk en bijbehorende visie?


Als je dit doet, dan beloof ik je: die klanten gaan komen.

Welke keuze maak jij?